dissabte, 7 de març del 2009

A Mallorca, durant la guerra civil

"Verdegen encara aquells camps
i duren aquelles arbredes
i damunt del mateix atzur
es retallen les meves muntanyes.
Allí les pedres invoquen sempre
la pluja díficil, la pluja blava
que ve de tu, cadena clara,
serra, plaer, claror meva!
Sóc avar de la llum que em resta dins dels ulls
i que em fa tremolar quan et recordo!"

Aquests fragment fou escrit per Bartomeu Rosselló-Pòrcel, autor que morí jove, concretament als 25 anys d'edat, nat a Palma de Mallorca l'any 1913 morí a El Brull l'any 1938. Tot i la seva obra breu, aquesta és tant densa que impacta en els autors joves de la generació de la guerra. Tot i que estava convençut del rigor formal a l'hora d'escriure poesia no dubtà a incorporar-hi tècniques foranes amb la qual cosa aconseguí que la llengua fos concisa i vibrant alhora. Aquesta poesia fou musicada anys més tard per Maria del Mar Bonet.
Veïem que es tracta d'un fragment de poesia descriptiva i sentimental alhora, et descriu el paisatge però et fa notar que el descriu des del record, la llunyania de qui ha hagut de marxar de la seva terra. No n'amaga l'enyor que en sent i l'orgullós que n'està de ser-ne fill, no és que la recordi, forma part d'ell com ell en forma part d'ella. Se l'estima tot i que no sempre el que hi ha viscut hagin estat bons moments, el seu record l'ajuda i li dona força per seguir vivint i lluitant. S'identifica amb la seva terra, n'és part, per això parla de "les meves muntanyes"

2 comentaris:

  1. quina il.lusió soc el teu primer seguidor,
    si vols un consell, poca lletra i molta foto, sé que ets una bona escriptora, però perqué un blog el visiti gent, has d'escriure com una periodista curt i consís.

    si vols consells de com posar alguna cosa que et fagi il.lusió ja ho saps, aquí estic.
    seré com el padró del blog.

    hi ara donat a coneixer, petonets

    ResponElimina
  2. et linko al meu blog i et promociono una mica

    petonets

    ResponElimina